Články  |  Shop  |  Foto  |  Kalendář 
Hořice
V Hořicích se nachází dnes asi nejznámější domácí roadracingový okruh. Jezdí se zde závod 300 Zatáček Gustava Havla a Česká Tourist Trophy. Právě na tento okruh se v dnešním článku podíváme.

Poloha okruhu
Jak je asi zřejmé – okruh se nachází ve východočeských Hořicích mezi Jičínem a Hradcem Králové. Dostanete se sem pohodlně za hodinu a půl z Prahy a za dvě a půl hodiny z Brna autem. Kdo plánuje zůstat celý víkend, tak je možné dorazit i vlakem nebo autobusem. Ideální dopravní prostředek je samozřejmě motorka :).
Možnosti ubytování v Hořicích jsou široké. Atmosféra je neopakovatelná a jestli chcete přičichnout k road racingu, tak začněte právě v Hořicích.

Jedete na závody do Hořic poprvé? 
Pak doporučuji zamířit na náměstí, kde můžete pohodlně zaparkovat a pěšky pokračovat směrem nahoru k trati.
Pokud pojedete od Jičína a sjedete prvním sjezdem do Hořic, pokračujte rovně, až dojedete na křižovatku, na které dáváte přednost. Na ní se dejte doleva a i zde můžete nechat své auto nebo motorku. K trati se dostanete vydáte-li se směrem do kopce. Budete mít výhled na rovinku na náměstí a do zatáček u KD Koruna. 
Další možnost parkování je v obci Dachova, kam přijedete ze směru od Miletína. Odtud můžete sledovat jezdce jak vyjíždí z lesního esíčka a pokračují táhlou rovinkou do kopce směrem k cíli.

Historie okruhu
Místa, kde se dnes prohání závodní stroje nejsou spojena jen s historií závodní, ale i tou všeobecnou.  Cesty po kterých se dnes závodní jsou v mapách patrné už od 1. vojenského mapování, takže někde z konce 18. století. Časem se v mapách objevuje i Dachovská spojka a tak se vytvořil naprosto unikátní okruh. Poprvé se zde závodilo už před II. Světovou válkou.
Historii a popisu okruhu jsem převzal z webu www.roadracing.webnode.cz, protože je obsáhlá a popis vyčerpávající. Není se čemu divit. Autorem je patriot hořického závodění Pavel wusa Kočí.

Závody motocyklů mají v Hořicích dlouhou a slavnou historii. Vůbec první motocyklový závod se uskutečnil na trase Hořice - Milovice - Sadová - Hořice 5. září 1926. V následují-cích letech se odjelo několik dalších podobných podniků, až konečně 28. června 1936 byl uspořádaný závod na okruhu, který byl v podstatě totožný s tím dnešním. Závod dostal příznačné pojmenování - "300 Zatáček Podkrkonoší". Tradice pokračovala až do roku 1938, kdy bylo pořádání závodů přerušeno z důvodů, které později vedly ke druhé světové válce.

V roce 1951 byl učiněn závodem do vrchu motocyklů pokus o navázání předválečných podniků. V roce 1960 byl uspořádán "I. Hořický okruh", který vedl výhradně městem (start na náměstí - Husova - Na Špici - Barákova - Žižkova - kolem Daliborky - Erbenova - Doubravka - Riegrova). Ale hned v roce následujícícm byla započata nová tradice - 25.června 1961 se jel první ročník 300 Zatáček na okruhu, který je používán do dnešních dnů. V roce 1968 započala další nová tradice - závody se staly mezinárodním kláním jezdců z celé Evropy. Zatáčky se jezdí nepřetržitě od roku 1961 s vyjímkou let 1992 a 1993.

V databázi jezdců je od roku 1961 zaznamenáno více než 1000 jezdců nejen domácích, ale i zahraničních, kteří za ta léta v Hořicích startovali. Zlatá éra Zatáček byla v 70. letech, kdy se na startu objevovali pravidelní účastníci závodů mistrovství světa. Měli jsme mož-nost vidět skutečná světová esa, jakými byli Finové Teuvo Länsiovuori a Eero Hyvärinen, Švýcaři Rolf Blatter a Bruno Lüscher, Rakušané August Auinger nebo Herbert Zwickel, Švédové Roland Nilsson a Björn Carlsson a mnoho a mnoho dalších. Od devadesátých let minulého století, kdy Hořice přežily doslova vlastní smrt, prožívají Zatáčky znovu obrovský zájem mezi jezdci a diváky, kterých se tu každoročně sejde okolo 15 000.

Start / finish
Po vyjetí z depa (parkoviště závodních strojů), které běžně slouží jako autocamping, jste tady…jste na té respektované, obávané, ale i milované trati. Divácká místa jsou po obou stranách startovní rovinky. 

První po startu Minete startovací věž a před sebou vidíte první pravou zatáčku, prozatím nemá žádné jméno, ale poměrně často se v ní padá, tak je nasnadě, že nějaké brzy dostane. Divácká místa jsou na vnitřní straně, odkud je i skvělý pohled do zatáčky následující.  Zatáčka Na Cikánce Skvělá levá zatáčka, dobře klopená. Závodníky můžete sledovat až směrem do zatáčky U Nálevků. Výborné místo pro fotografování nebo jenom sledování závodů.  Zatáčka U Nálevků Ošemetné místo, kde se občas padá. Zatáčka začíná jako mírnější, ale od poloviny svého oblouku se dost utahuje a tím nadělá jezdcům dost problémů. Pokud stojíte na vnitřní straně, můžete jezdce sledovat z vnitřního náklonu, pokud jste na vnější straně, tak tady je k vidění nájezd do zatáčky, celý její průjezd a sjezd z Borku (z kopce) dolů do města, který je opravdu na srdíčko. Zatáčka Pod Borkem (U pivovaru) Před ní jdou jezdci tvrdě na brzdy a okolo obrubníku projedou tuto pravou pravoúhlou zatáčku. Divácká místa jsou po obou stranách před nájezdem do této zatáčky.

Hračkárna – Náměstí Jedna z hořických rovinek, která je vlastně táhlou mírnou pravou a přivede nás do zatáčky U Koruny. Divácké prostory jsou jak na horním konci náměstí, tak i v prostoru Hračkárny, kde je možné posedět u pivka na zahrádce a přitom sledovat souboje na trati. Těsně před Korunou jezdci projíždějí i nejužší místo na zdejší trati.

U Koruny
Pravotočivá zatáčka u restaurace stejného názvu se jezdí hodně pomalu, ale před ní musí jezdci prudce dobržďovat z rychlosti, kterou získali průjezdem okolo Hračkárny. Výborné místo pro fotografování. Divácká místa jsou na vnější straně zatáčky.

U Hasičárny
Zatáčka U Koruny se zatáčkou U Hasičárny tvoří prakticky esíčko. Divácká místa jsou na vnější straně, odkud je možné sledovat i následující rovinku, která vede až k zatáčce U schodů.

Zatáčka U Schodů Tady jsou divácká místa, ze kterých lze sledovat průjezd pravým vinglem omezená, závod lze sledovat pouze z vnější strany ze soukromého pozemku. Místní si zde vždycky postaví malou tribunku.

Zatáčka Na Jabloňáku
Nádherná levotočivá zatáčka, kterou můžete sledovat z těsné blízkosti, před nájezdem do ní lze stát přímo u svodidel, jenom pár centimetrů od projíždějících jezdců. Divácká místa na vnitřní straně nejsou tak dobrá, jako ta na vnější straně zatáčky.

Zatáčka U Internátu
Jedno z mála míst, které je divácky nepřístupné, jde o pravotočivou zatáčku, která nás navede na rovinku k Vile Anně.

Vila Anna nebo Vodojem
Já raději používám pojmenování Vodojem (ten skutečně leží uvnitř zatáčky a jezdci ho objíždějí). Perfektní místo pro sledování závodů je na vnější straně 180° zatáčky, kde je možné vidět jezdce jenom na několik metrů od diváckých prostorů. Mnoho závodníků tady nadšeným divákům rádo ukazuje wheelie a po závodech se tady mocně gumuje.

Zatáčka U Halířů
Rychlá levá, která jezdce vyvede na rovinku, která stoupá ke Křížku. Divácká místa jsou ale omezená a stojí se dost daleko od tratě.

Křížek
Skvělé místo na vrcholku stoupání, kde jezdci najíždějí na horizontu do lesní partie hořického okruhu. Velmi rychlé místo, kde se dá závod vyhrát, ale taky ztratit. Po Křížku následuje táhlá pravá, která je na třikrát zalomená. Tuto zatáčku lze částečně sledovat z vnější strany.

Lošánka
Této zatáčce se taky říká Velká levá. Je to levotočivý vracák, před kterým se musí jít hodně tvrdě na brzdy. Výborná místa jsou na břehu nad silnice na vnitřní straně okruhu před nájezdem do zatáčky.

Lukavecký vracák
Na křižovatce Lukavec - Dachovská spojka jsou báječná místa po obou stranách závodní tratě. Na vnější straně vidíte výjezd z Lošánky (Velké levé) včetně nájezdu do Lukavecké vracečky a mezi stromy můžete jezdce sledovat i do následujících zatáček. Pokud budete stát uvnitř zatáčky, celý jezdecký had se bude okolo vás doslova omotávat o 180°. Výjezd z vracáku někteří okoření krásným wheelie.

Stašovo esíčko
Po Lukaveckém vracáku následuje v rychlém sledu levá a pravá. Tuto partii lze skvěle sledovat z mírného svahu na vnější straně první zatáčky. Výborné místo pro fotografování nebo jenom sledování závodů.

Šafránkovo esíčko (Urbancovo nebo taky Dachovské esíčko)
Někdo používá i pojmenování Urbancovo esíčko.  Po vyjetí ze Stašova  eska, je takový rychlý, krátký sešup dolů k první pravé zatáčce Šafránkova esíčka, za kterou okamžitě navazuje levá. Obě zatáčky jsou báječně klopené. Nájezd do esíčka lze sledovat z vnější strany trati, zrovna tak jako výjezd z druhé části eska. Tam je, díky stromům, výhled trochu
obtížnější. U Dachovské hospody Pravotočivá zatáčka před stoupáním do prostoru startu a cíle nabízí svá místa pouze z vnitřní strany. Výhled je trochu zastíněn stromy. Touto zatáčkou končí pověstná Dachovská spojka.

Kudrnáčova zatáčka
Po stoupání po zatáčce U Dachovské hospody přijde mírná levá, která postupně přejde do nádherně táhlé pravotočivé zatraceně rychlé závěrečné zatáčky. Divácká místa na obou stranách nabízejí překrásný pohled na bojující jezdce.

Technické parametry trati
Jestli je něco synonymem pro přírodní trať tak je to právě Hořický okruh. Většina trati se nachází na komunikacích II. třídy + Dachovská spojka. Nejsou tu tak žádné stavební a jiné zásahy do směrového vedení trati. Šířka trati se pohybuje mezi 7 – 9 metry a tvoří jí samozřejmě živičný povrch. Charakteristické jsou pro Hořice barevné obrubníky, které můžete vidět po celý rok, stejně tak jako startovací věž u campu.

Trať je dlouhá 5150 metrů a tvoří jí 26 zatáček. Největším unikátem této trati je převýšení – 78 metrů. Na této délce okruhu můžete takové převýšení hledat jinde jen těžko. Nejvyšší místo najdete těsně před Křížkem v nadmořské výšce 400 m.n.m. (je to zároveň nejvyšší místo na domácích tratích) a nejnižší místo je náměstí s nadmořskou výškou 322 m.n.m. Start je umístěn ve výšce 395 m.n.m. a na souřadnicích GPS 50°22'36.554"N, 15°38'25.557"E. Největší stoupání absolvují jezdci mezi náměstím a Křížkem a klesání mezi Křížkem a zatáčkou Na Dachovech.

Oficiální traťový rekord drží v čase 2:18:254 Jiří Dražďák.

Srovnání rychlosti jednotlivých kategorii ze sezóny 2012 125 SP – 2:40:317

125 GP – 2:30:251
250 GP – 2:28:667
Supermono – 2:29:722
Volná do 600 – 2:18:961
Volná nad 600 – 2:18:684

Co říct závěrem – přijeďte a uvidíte! Zažijete něco neopakovatelného. Závody u kterých si budete vždycky pamatovat, kdy jste je viděli poprvé – mimo jiných poprvé které si pamatujete. Uslyšíte ten pomalu mizící zvuk 2T, dunění supermon a twinů nebo řev 4T čtyřválů a to vše v historické zástavbě, v lese prostě jak je libo.

Letos můžete zažít Hořice

18.5  - 19.5. a to závod 300 Zatáček Gustava Havla

15.6. – 16.6. se jedou závody Česká TT


Milan
comments powered by Disqus
http://www.rstmoto.cz